Thursday, April 28, 2011

MENGHARAPKAN KEKABULAN DARI ALLAH ???

Boleh jadi Allah mengabulkan harapan kita dengan tidak memberi apa yang kita inginkan kerana Dia mahu tahu bahaya yang akan menimpa dibalik keinginan kita.

Berprasangka baik terhadap Allah adalah akhlak tertinggi yang dimiliki oleh seorang Muslim. Sungguh kasih sayang Allah Maha Luas dan tiada terhingga banding kasih sayang manusia. Sungguh pengetahuan Allah Maha Luas dibandingkan dengan pengetahuan manusia. Oleh itu, sangat naïf jika kita berprasangka bahawa Allah tidak sayang kepada kita kerana tidak mengabulkan doa kita.

Siapa yang mencipta kita? Saudaraku, pastilah kita tidak akan menyangkal bahawa Allah yang mencipta kita semua. Jadi, bagaimana mungkin Sang Pencipta tidak tahu apa yang diinginkan oleh makhluk ciptaan-Nya? Bahkan bukan hanya tahu apa keinginan kita , malah Allah lebih tahu apakah keinginan kita itu baik atau buruk bagi diri kita sendiri.

Sesungguhnya sebuah permintaan dalam doa yang tidak dimakbulkan adalah sebahagian dari rencana Allah untuk kita.

Namun, bagi manusia yang sedar diri,tentulah akan berprasangka bahawa permintaan itu mungkin buruk baginya. Jangan cuba menduga-duga bahawa Allah tidak sayang atau telah lupa pada kita. Nauzubillah min dzalik.

Cuba kita renungkan, banyak sekali hal yang kita tidak minta, tetapi Allah berikan. Kita tidak minta kesihatan, tetapi Allah berikan kesihatan setiap hari. Kita tidak minta dicukupkan makan, tetapi Allah memudahkan kita mendapatkannya malah Allah tidak pernah tidak memberinya.

Subhanallah, kita sering mengingat-ingat akan satu keinginan yang belum terkabul, tetapi melupakan nikmat lain yang terlalu banyak Allah berikan tanpa kita sedari. Sungguh Allah tidak pernah merasa lelah memberi nikmat kepada kita meskipun kita melupakannya.

Namun, Allah telah mengingati bahawa Dia adalah persangkaan hamba-Nya kepada-Nya.

ooo Renungan ooo

Barang siapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya dia akan mengadakan baginya jalan keluar, dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka. Dan barang siapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan cukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu.” ( At-Thalaq: 2-3)

Oleh kerana itu, takutlah kepada berprasangka buruk kepada Allah. Semakin buruk, semakin jauh Allah dari kita. Istighfar segera, agar Allah tidak mencabut pertolongan –Nya dari kita. Fikirkanlah banyak perkara yang Allah sudah berikan, lupakan satu permintaan yang belum terkabul itu, kerana ALLAH LEBIH TAHU APA YANG KITA PERLUKAN.

DOA SELALU BERBALAS

“ Tiada seorang pun yang berdoa kepada Allah dengan suatu doa, kecuali dikabulkan-Nya, dan dia memperoleh salah satu dari tiga hal, yaitu dipercepatkan terkabulnya di dunia, disimpan untuknya sampai akhirat atau diganti dengan mencegahnya dari musibah yang serupa” (HR At-Thabrani)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Freedom by Maher Zain

Gathered here with my family …My neighbours and my friends Standing firm together against oppression holding hands It doesn’t matter where you’re from Or if you’re young, old, women or man We’re here for the same reason; we want to take back our land Oh God thank you For giving us the strength to hold on And now we’re here together Calling you for freedom, freedom We know you can hear our call ooh We’re calling for freedom, fighting for freedom We know you won’t let us fall oh We know you’re here with us No more being prisoners in our homes No more being afraid to talk Our dream is just to be free, just to be free Now when we’ve taking our first step Towards a life of complete freedom We can see our dream getting closer and closer, we’re almost there Oh God thank you For giving us the strength to hold on And now we’re here together Calling you for freedom, freedom We know you can hear our call ooh We’re calling for freedom, fighting for freedom We know you won’t let us fall oh We know you’re here with us I can feel the pride in the air And it makes me strong to see everyone Standing together holding hands in unity Shouting out load demanding their right for freedom This is it and we’re not backing of Oh God we know you hear our call And we’re calling you for freedom, freedom We know you can hear our call ooh We’re calling for freedom, calling for freedom We know you won’t let us fall oh We know you’re here with us

Lagu Haluan

hayya ala salah

maher zain....adaptasi daripada realiti zaman rasulullah.. muhasabah

sami yusuf... together understand this song...and think about he bring to us..